lördag 24 april 2010

akvarium and whatnot

idag har jag funderat. har nämligen införskaffat ett 180L akvarium rätt nyligen, och nu börjar det bli dags att skaffa tekniken för att hålla igång ett iwagumi kar. det ultimata skulle vara att använda ADA:s produkter men de är extremt dyra. det finns kopior på deras produkter som har humana priser(läs 132€ vs 20€ för samma del) så det blir nog det alternativet.

det man inte kan ta genvägar med är Co2-gödningstekniken. om man vill ha ett ordentligt system som inte dödar hela akvariet så hamnar man betala. billigaste alternativet skulle kosta 155€ och det är ju en del pengar. visst finns det billigare system, som att använda soda stream flaskor men till det behöver man ändå en regulator som kostar runt 100€, då kan man lika gärna skaffa en EU godkänd flaska med tillbehör som inte går sönder.

men allt i sänder. lamparmaturen jag beställt har kommit idag, en Hailea 4T5HO1000, altså en armatur med 4st T5 lysrör a 39W, som lyser med en styrka av 10 000lux, altså lika starkt som dagsljus. måste vänta på månadsskiftet så man kan betala för skiten.

när lampan är hemma kan jag börja beställa växter. eftersom det i princip kommer att bli som en gräsmatta kan man plantera växten(kommer bara ha en, men den kommer täcka hela bottnen) utan vatten och täcka över akvariet med glasskivor så det blir som ett litet växthus, så behöver jag inte skaffa filtration eller värmare eller den förbannade Co2 tekniken ännu, tills växten har tagit sig och faktiskt täcker hela bottenytan. mer detaljer om detta när det blir aktuellt.

oj, det blev mer text än väntat, och ändå finns det så mycket mer att skriva. fuck this, jag ska sova.



1 kommentar:

Robbanmini sa...

Hej :)
Jag har alltid undrat vad det är för växt som man har som gräs i ett akvarium. kan du svara på de? :) http://akvariefisken.blogg

Skicka en kommentar